Ok. Visst. Det är inte så farligt att ha tråkigt på jobbet. Det var som Alfons farmor sa: "Ibland måste vi ha tråkigt för att se när det händer roliga saker"
Vår upplevelse av vårt arbete växlar också beroende på vad som händer just för dagen. Och vi kan inte alltid skratta hysteriskt och flamsa bort möten eller riskera att verka oseriösa inför anhöriga osv.
Men vi kan väl i alla fall lyfta frågan. Måste vi ha tråkigt på jobbet? Måste det vara en kultur där vi dämpar inspiration och innovation?
Att ha roligt måste inte innebära att vi alla ska vara lite Åsa-Nisse.
För en del av oss är att ha roligt lika med vardagens möjlighet och delaktighet, bra kommunikation, feedback som fungerar, beröm, uppskattning. Att kunna ta ledigt om vi vill. Att kunna få växa inom den egna organisationen, få nya uppdrag, och att få prova sina vingar om vi vill ha nya utmaningar.
Tyvärr finns inte de möjligheterna på många arbetsplatser. Ofta beroende på att man inte vet hur man ska gå till väga. Då blir det antingen personalflykt eller gnäll i korridorerna. Sura miner.
Faktum är att många medarbetare och ledare verkar ha gett upp kampen om glädjen.
Efter ytterligare konflikter, vanvård, otillräcklig vikarietäthet, sjukskrivningar etc. är det lätt att tappa sugen.
Så.
Sätt fokus på glädjen och det som är bra på Din enhet. Bygg vidare. På något bättre.
Vägra att ha tråkigt på jobbet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar