Ibland kan Du som ledare stå inför svåra samtal. Samtal som Du dragit ut på in i det längsta. Du vet att Du borde tagit tag i det i ett tidigare skede. Men förr eller senare är det dags. De samtalen kan tex. handla om medarbetare som inte håller måttet, inte lever upp till arbetsgivarens policy eller medarbetare som agerar på andra sätt olämpligt.
När Du ska ta det samtalet är det bra att tänka på några saker...
*Lägg egen förberedelsetid på att skapa en positiv strategi inför samtalet. Extra viktigt då samtalet kan upplevas som negativt av medarbetaren.
*Ha utgångspunkten: Hur kan jag bidra till att göra medarbetaren mer framgångsrik även på lång sikt? Trots att medarbetaren kan ha gjort fel så kan de allra flesta människor förändras med rätt stöd.
*Att vara rak och att undvika otydligheter.
*Komma ihåg att erbjuda alternativ där medarbetaren känner att hen kan välja.
*Var aktivt lyssnande
*Tänk coachande ledarskap
Använd gärna min modell "VINST" som utgångsspunkt/förhållningssätt i samtalet.
VINST
Vänlighet
Inspirerande
Närvaro
Sant
Tåla-mod
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar