Mr vård & omsorg

Mr vård & omsorg
Johan Berger är coach, föreläsare och handledare inom vård & omsorg

torsdag 6 november 2014

Dagens utmaning: "Visa Din så visar jag min!"

Idag ska Du få en utmaning av mig. Och jag ska också utmana mig själv!
Men först lite teori om att gå från dröm till aktivitet.

Desto tydligare Din lustfyllda målsättning är i formuleringen desto lättare är det att nå den. Betydligt lättare.

Genom att sätta konkreta frågor knutet till Ditt mål kliver Du ut ur maktlösheten och kan lättare hitta strategier att nå det Du önskar. Sätt upp frågor där Du utmanar Dig själv.
Frågor är ett effektivt sätt att omvandla en dröm till aktivitet mot Ditt mål.
Ofta handlar målsättningar om att vi drömmer om något som vi har svårt att sätta ord på och som istället tar sig uttryck i materiella önskningar. Men vår längtan är ofta imateriell och ligger djupare. Om Du faktiskt skulle få det bättre materiellt, eller kanske till och med bli rik, är det därför inte säkert att Du skulle bli lycklig ändå. Då har Du kanske lagt ner många års slit helt i onödan.

För de flesta av oss handlar det istället om känslor. Lusten efter att få må bra. Att bli bekräftad. Att bli älskad och att älska. Och att trivas i den roll vi har gett oss själva, eller fått att utföra.

Att ha ett bra liv. Inte minst på den plats och i den roll vi kallar "på jobbet".

Om Du kan formulera om en dröm till frågor Du ställer till Dig själv har Du alltså kommit en bra bit på vägen! Det här kan kännas lite obekvämt och pinsamt, jag vet! Men var inte rädd för att sätta upp stora mål. Dom inspirerar Dig!

Du kan börja med de här frågeställningarna tillsammans med ett utmanande målfokus

"När jag.........................då känner jag mig lycklig".
"Kan jag.........................på jobbet?" Svar:..................
"Det här vill jag göra konkret på jobbet för att bli lycklig, Svar:......................
"Det här datumet...................har jag som mål att.................på jobbet för att bli lycklig!"

Nu kan Du antingen behålla Dina svar för Dig själv eller dela med Dig av detta till Din omvärld.
Där är vi olika. En del av oss triggas av att dela med oss av våra känslor. Andra triggas av att ha en egen hemlig målsättning.


Och nu ska jag dela med mig av ett av mina lustfyllda mål, med tillhörande frågor och målfokus här:

" När jag inspirerar andra och blir sedd och uppskattad då känner jag mig lycklig"
"Kan jag inspirera andra och bli sedd och uppskattad på jobbet? Svar: Ja!
"Det här vill jag göra konkret på jobbet för att bli lycklig, Svar: Föreläsa inför ett fullsatt globen."Det här datumet 2015-12-01 har jag som mål att föreläsa i Globen på jobbet för att bli lycklig!"

Pinsamt? Lite...Inspirerande? Ja!

Vi säger till varandra... Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar