Mr vård & omsorg

Mr vård & omsorg
Johan Berger är coach, föreläsare och handledare inom vård & omsorg

onsdag 12 februari 2014

Ha höga förväntningar på Dina medarbetare

Ur kaptenens loggbok:

Det är stor skillnad på att ställa krav och att ha höga förväntningar på medarbetare.
Skillnaden består i olika syn på konsekvenserna.

Krav ställs ofta med ett underliggande hot om bestraffningar och negativa resultat för individen eller gruppen vilket skapar rädsla och en icke produktiv arbetsmiljö.
Höga förväntningar däremot tar utgångspunkt i tillit till resurser och förmågor, för Dig kanske dolda förmågor hos medarbetarna, som genom Ditt fina ledarskap får en chans att utvecklas. Inte sällan får den tilliten konsekvensen att individer och grupper växer över tid. Och tiden går fort. Här är det väldigt viktigt att som chef och ledare ge belöningen genom att berömma och bekräfta de goda insatser som följer kontinuerligt
.

Medarbetare med låg självkänsla presterar låga resultat och då förstärker krav känslan av maktlöshet.
Att ha höga förväntningar ger höjd i arbetsmiljön och stimulerar känslan av inflytande och autonomi, vilket ger mer högfungerande arbetsgrupper.

Utrusta Dig med tåla-mod. Bli inte besviken om om förväntningarna inte motsvaras direkt.
Kanske får Du vartefter justera lite. Men fortsätt ha höga förväntningar.

Vi mår alla bra av att någon tror det bästa om oss. Ibland tror vi mer på någon med auktoritet än på oss själva.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar