Mr vård & omsorg

Mr vård & omsorg
Johan Berger är coach, föreläsare och handledare inom vård & omsorg

söndag 13 juli 2014

I huvudet på chefen och vad tänker vårdaren på under sommaren?

Halvtid mitt i sommaren. Juli 2014.

Kraven på jobbet känns långt borta. Som diffusa moln på himlen. Många av oss är mitt i semestern. Fria tankar delas dock med tankar på den kommande oundvikliga hösten. Tänk om vi alltid kunde få vara lediga och göra vad vi ville.

Om Du fick välja hur skulle det se ut på jobbet när Du kom tillbaka?
Hur kan vi göra för att arbetet ska bli lite enklare?

Jag gissar att många chefer hoppas på kontinuitet. Att sommarvikarierna har gjort vad de ska. Och att brukare och kunder har haft det bra. Förändringar i personalgrupper under hösten är en ovälkommen men vanlig företeelse. Kommer Du att orka kraven och administrationen?

Jag tror att Du kommer att lösa det. Dessutom på ett bra sätt.
Var inte rädd för att ta hjälp.
En bra ledare är den ledare som vet sina begränsningar och hittar stöd.

Och hur tänker vårdaren just nu?
Många tänker nog " om jag kunde vinna en miljon så att jag slapp mitt svåra tråkiga jobb".
Men faktum är att många som arbetar inom vård & omsorg är där för att de älskar att arbeta med människor. Att ligga på playan blir tråkigt i längden.

Kraven från organisationen och chefen. Tråkiga fortbildningar. Dokumentation på datorn.
Brukare som sliter på mig fysiskt och psykiskt.

Men också en längtan efter vardag och jobbarkompisar.
Tänk vissa dagar då allt är sådär kul som det kan vara inom vård & omsorg.
När jag gjort skillnad för någon.
Hur kommer fortbildningarna att se ut under hösten. Hoppas det blir något roligt och spännande!

Det kommer att bli bra.
Om Du vill att det ska bli bra.
----------------

I Augusti kommer den här bloggen att bli mer aktiv igen.
Fram tills dess önskar jag Er en fortsatt skön Juli.

I huvdet på bloggaren Johan:-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar