Mr vård & omsorg

Mr vård & omsorg
Johan Berger är coach, föreläsare och handledare inom vård & omsorg

söndag 20 juli 2014

Min framgångsresa var att resa genom att stanna kvar

 
 
Året var 2009. En man mitt i livet med låg självkänsla.
Jag hade jobbat inom vård & omsorg i 30 år.

Känslan av misslyckande var genomsyrande. Fullständigt kvävande.
Vad har jag egentligen åstadkommit yrkesmässigt?

Många av vännerna är arkitekter, jurister, chefer..
De flesta har gått på universitetet.
Men jag jobbar i vård & omsorg med låg lön utan större möjlighet till löneförhöjning.
Statusen att arbeta inom vård & omsorg är inte hög.

Och inte lär den bli högre av att man som personal lyfter fram arbetet på det sättet heller.
Bara gnäll, negationer och självömkan alltså.

Svårt jobba att hjälpa andra om man själv känner sig hjälplös.

Och en hel del kollegor kände likadant. Och det signalerar man på jobbet. Inte bra.

Inte konstigt att det blir lite negativt i personalgrupper om folk känner som jag gjorde då!

Jag var en hårsmån från att sluta jobba inom vård & omsorg.

Jag hade drömmar om att kunna unna mig själv och familjen mer.
Få respekt och erkännande.
Att kunna ha roligt på jobbet.
Tjäna pengar.

Men så plötsligt en dag...

en kollega föreslog att jag (om jag nu var så missnöjd) skulle börja arbeta för att personal skulle fungera och trivas bättre inom vård & omsorg. Lära ut effektivt erfarenhetsbaserat ledarskap och positivt medarbetarskap. Göra skillnad. Skapa förändring.

Först slog jag ifrån mig. Skulle jag? Kunde hon se igenom filtret av missnöje hos mig? Kunde jag ta till mig reflektionen?
Tydligen kunde jag det. Tack så mycket för coachningen kära kollega!

Ja vi behöver bli sedda av någon som ser vårt bästa jag.
Någon som ger oss nya perspektiv. Så att vi kan omdefiniera oss själva när det behövs. Vi kan våga om vi får stöd.

I mitt fall så insåg jag att mina känslor av misslyckande var vägen till framgång.
Jag gjorde om det dåliga till erfarenheter och kunskap till en lust att göra skillnad.
Startade mitt företag med coaching, föreläsningar och handledning.

Resten är historia som det heter.

Det märkliga är att den här resan som var att stanna kvar i vård & omsorg, nu ser ut att ta mig till mina drömmars mål, med möjligheter, frihet, oberoende och en himla rolig vardag på jobbet!
Och det genom att knyta an och omformulera.

Om/när Du tvivlar på Ditt jobb. Hur skulle Du kunna knyta an och omformulera Din situation?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar