Mr vård & omsorg

Mr vård & omsorg
Johan Berger är coach, föreläsare och handledare inom vård & omsorg

torsdag 6 mars 2014

Att starta en session

Jag brukar starta mina handledningar, föreläsningar och utbildningar med dans.
Gärna med lite modern house/dansmusik som bakgrund.
Det är ett bra sätt att släppa nervositet och prestationskrav hos deltagare men även hos mig själv.
De flesta brukar tycka att det är både roligt och lite genant. Det är också väldigt effektivt för efter det kan vi ju göra vad som helst. Mer pinsamt än så kan det ju inte bli.

Ibland gör jag också precis tvärtom.
Då startar jag dagen med en mindfulnessövning.
Med fokus på andning och närvaro i nuet.
Ballongknepet är en bra övning för detta.

Andas in genom näsan. Tänk Dig att Du fyller upp hela Dig som en ballong.
Knyt handen håll andan.
Tänk att Du är säker och lugn.
Släpp ut och slappna av i handen och samtidigt släpper Du ut luften ur lungorna
tänk att Du är säker och lugn.

Hur skulle Du vilja börja Dina arbetsdagar?
Dans eller mindfulness?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar